Идеальное движение Creative Commons
Link for citation this article Add this article in bookmark list
Зайцев Евгений Алексеевич кандидат физико-математических наук, доцент. Институт истории естествознания и техники Российской Академии наук им. С.И. Вавилова
Научный результат. Социальные и гуманитарные исследования, Journal Year: 2016, Volume and Issue: 2(2), P. 34 - 42

Published: Jan. 1, 2016

В статье сделана попытка прояснить основное положение концепции идеального Э.В. Ильенкова, согласно которому идеальное является формой деятельности человека по преобразованию природы. В основу изложения положено восходящее к самому Ильенкову представление о том, что идеальное по-настоящему «живет» только в деятельности, «умирая» в готовом продукте этой деятельности (если этот продукт не вовлечен в новую деятельность). В статье эта мысль конкретизирована на примере создаваемого человеком механического движения. С этой целью в механическом движении выделены два основных аспекта, которые не проявляют себя в природном движении. Это – регулярная (прямолинейная или круговая) форма траектории и возможность достижения постоянства скорости (равномерности) движения. В статье показано, что …

Loading...

Peter Sena Gawu, Department of Classics and Philosophy, Faculty of Arts, University of Cape Coast, Ghana.
Husein Inusah Department of Classics and Philosophy, Faculty of Arts, University of Cape Coast, Ghana.
Journal of Philosophy and Culture, Journal Year: 2019, Volume and Issue: Vol.7(1), P. 1 - 6

Published: March 31, 2018

A corporation’s moral obligation is said to be sustained by two viewpoints: the narrow and broad views. The narrow view restrains a corporation’s moral obligation to the corporation’s owners and shareholders while the broad view, which is often deployed to support Corporate Social Responsibility initiatives, extends the corporation’s moral obligation towards others beyond the confines of the corporation walls to include all stakeholders, and the environment in which the corporation operates and so on. We argue from an ethical perspective that this dichotomy is a facade. We conclude that the broad view is indeed a narrow view in disguise.

Loading...