Perceptions of Monica Geller in Friends: A Pilot Study on Personality Frameworks and Parasocial Relationships
Behavioral Sciences,
Год журнала:
2025,
Номер
15(2), С. 146 - 146
Опубликована: Янв. 29, 2025
This
pilot
study
investigated
how
viewers
perceive
Monica
Geller’s
personality
using
three
evidence-based
models:
Big
Five,
HEXACO,
and
Cloninger’s
Biopsychosocial
Model.
Additionally,
it
examined
these
perceptions
are
associated
to
audiences’
engagement
in
parasocial
relationships
with
this
iconic
character
from
the
sitcom
Friends.
A
sample
of
sixty-three
participants
assessed
Monica’s
by
responding
Five
Inventory
(BFI),
HEXACO-60,
Temperament
Character
(TCI-60).
Participants
also
completed
Multidimensional
Measure
Parasocial
Relationships
(MMPR).
Personality
scores
were
contextualized
against
U.S.
population
norms
(NBFI
=
711,
NHEXACO
1126,
NTCI
1948)
Pearson
correlations
conducted
explore
associations
between
traits
Affective,
Behavioral,
Cognitive,
Decisional
dimensions
engagement.
Normative
comparisons
revealed
perceived
Openness
Agreeableness
her
HEXACO
as
significantly
below
average,
while
Neuroticism
Conscientiousness
above
average.
In
Model,
Persistence
was
higher
than
norms,
Cooperativeness
lower.
showed
across
all
dimensions.
Emotionality
strongly
linked
Affective
Behavioral
dimensions,
Honesty–Humility
Cognitive
Reward
Dependence
engagement,
Self-Directedness
dimension.
The
Model
offered
most
comprehensive
insights,
capturing
multidimensional
nature
viewer–character
models
added
valuable
perspectives,
particularly
explaining
that
trust
kindness
decision
making.
These
findings
emphasize
importance
integrating
multiple
frameworks
advance
understanding
relationship
shedding
light
on
nuanced
ways
shape
audience
media
characters,
significant
implications
for
psychology
research.
Limitations
avenues
future
developments
discussed,
building
insights
study.
Язык: Английский
ОСОБЕННОСТИ ВЗАИМОСВЯЗИ ЦЕННОСТНЫХ ОРИЕНТАЦИЙ И ПСИХИЧЕСКОГО ВЫГОРАНИЯ У ТРЕНЕРОВ ПО ШАХМАТАМ И УЧИТЕЛЕЙ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ, РЕАЛИЗУЮЩИХ ПРОГРАММЫ ШАХМАТНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ШКОЛЕ
Человеческий капитал.,
Год журнала:
2025,
Номер
2(194), С. 129 - 136
Опубликована: Фев. 21, 2025
В
статье
отражены
результаты
сравнительного
исследования
взаимосвязи
ценностных
ориентаций
и
психического
выгорания
в
группах
тренеров-преподавателей,
осуществляющих
свою
профессиональную
деятельность
спортивных
организациях
клубах,
учителей
начальных
классов,
участвующих
реализации
программ
шахматного
всеобуча.
Исследование
осуществлялось
группах,
состоявших
из
одинакового
количества
респондентов
(n
=
104)
с
одинаковым
стажем
профессиональной
деятельности
(от
1
года
до
28
лет).
Были
проанализированы
исследования,
проведенного
помощью
двух
диагностических
методик:
методики
Ш.
Шварца,
направленной
на
выявление
ценностей
личности,
А.А.
Рукавишникова,
позволяющей
измерить
степень
выраженности
у
респондента
выгорания.
Выявлено,
что
система
группе
тренеров
по
шахматам
основана
индивидуальных
стремлениях
к
самостоятельности,
независимости
достижениям,
получению
социального
одобрения.
Система
учителей,
напротив,
социальных
ценностях
добра
уважения
традиций.
Установлено,
что,
при
общей
схожести
степени
выгорания,
данный
синдром
имеет
специфические
характеристики
своего
проявления:
многие
тренеры
имеют
тенденцию
личностному
отдалению,
а
учителя
–
ощущению
непреходящей
усталости
утомления.
Делается
вывод
о
том,
снижении
снижается
риск
развития
выгорания;
для
профилактики
следует
стимулировать
рост
их
стремления
независимости,
самостоятельности
достижениям.
The
article
presents
the
results
of
a
comparative
study
relationship
between
value
orientations
and
mental
burnout
in
groups
coaches
teachers
working
sports
organizations
clubs,
primary
school
participating
implementation
universal
chess
education
programs.
was
conducted
consisting
same
number
respondents
with
length
professional
experience
(from
year
to
years).
were
analyzed
using
two
diagnostic
methods:
method
Sh.
Schwartz,
aimed
at
identifying
personal
values,
A.A.
Rukavishnikov,
which
allows
measuring
degree
respondent.
It
revealed
that
system
group
is
based
on
individual
aspirations
for
independence,
autonomy,
achievements,
social
approval.
teachers,
contrary,
values
goodness
respect
traditions.
has
been
established
that,
general
similarity
expression
burnout,
this
syndrome
specific
characteristics
its
manifestation:
many
have
tendency
detachment,
feeling
constant
fatigue
exhaustion.
concluded
decrease
coaches,
risk
developing
decreases;
prevent
it
necessary
stimulate
growth
their
desire
autonomy
achievements.
Язык: Русский
The Big, the Dark, and the Biopsychosocial Shades of Harmony: Personality Traits and Harmony in Life
Behavioral Sciences,
Год журнала:
2024,
Номер
14(10), С. 873 - 873
Опубликована: Сен. 27, 2024
Our
current
understanding
of
the
relationship
between
personality
traits
and
subjective
well-being,
or
happiness,
is
limited
to
conceptualization
well-being
as
being
life
satisfaction
a
positive
affective
experience
(i.e.,
presence
emotions
absence
negative
ones),
thus
lacking
sense
acceptance,
balance,
adaptation,
self-transcendent
unity
harmony
in
life)
that
appreciated
part
good
many
ancient
modern
cultures.
Moreover,
most
studies
use
Big
Five
Model
understand
which
predict
well-being.
Here,
I
examine
predictive
power
on
using
Model,
Dark
Triad,
Cloninger's
Biopsychosocial
Model.
The
present
study
utilized
past
published
data
from
three
cross-sectional
studies.
In
each
separate
sample,
participants
self-reported
by
answering
Inventory
(N
Язык: Английский