Особенности развития цифровой компетенции педагогов в условиях цифровой образовательной среды DOI Open Access

Адольф В А.,

Крупецких И.Р.

Человеческий капитал., Год журнала: 2024, Номер 11(191), С. 173 - 181

Опубликована: Ноя. 22, 2024

В статье проведен анализ влияния работы в условиях развития цифровой образовательной среды на развитие компетенции педагогов. Раскрыто понятие и очерчена структура понятия. На основании эмпирического исследования проведена оценка научно-теоретической, информационной, методической дидактической компетентностей педагогов, входящих структуру компетенции. Цель – выявление значимых различий формировании педагогов при проведении педагогического эксперимента. Эмпирическим путем доказано, что цифровая образовательная среда формирует цифровую компетенцию педагога, развивает расширяет ее. Выделены условия формирования к которым отнесены: а) организационно-методические, подразумевающие устойчивость межличностного взаимодействия, развитость информационно-образовательной среды, согласованность содержательных процессуальных компонентов профессиональной деятельности среде, применение обучении электронных ресурсов, обеспечивающих методическую поддержку коммуникативного взаимодействия между педагогом учеником б) психолого-педагогические, определяющие уровень педагогических компетенций обучающих, управленческих администрации образовательного учреждения; мотивационной, операционной поведенческой готовности обучающих; количество инициирующих трансляцию своего накопленного опыта; высокий прогрессивного потенциала готовность персонала, участвующего переподготовке инновационной деятельности, в) социально-экономические условия, материально-технической оснащенности учреждения, а также потребность стремлении ее постоянному совершенствованию соответствии со спецификой концепции образования страны, региона, края, области, муниципалитета. Социально-экономические могут быть определены количеством государственных негосударственных предприятий, организаций, готовых выстраиванию конструктивного сетевого мегасреде. The article analyzes the impact of work in context development a digital educational environment on competence teachers. concept is revealed and structure outlined. Based an empirical study, assessment scientific, theoretical, informational, methodological didactic competencies teachers included was carried out. aim to identify significant differences formation during pedagogical experiment. It has been empirically proven that forms teacher, develops expands it. conditions for teacher's are highlighted, which include: Organizational methodological, implying stability interpersonal interaction, information environment, consistency substantive procedural components teachers' professional activities use electronic resources teaching, providing support communicative interaction between teacher student. Psychological factors determine level trainees, managerial administration institution; motivational, operational behavioral readiness trainees; number trainees initiating broadcast their accumulated experience; high progressive potential personnel involved retraining innovative activities. Socio-economic material technical equipment institution, as well need strive its continuous improvement accordance with specifics country, region, municipality. can also be determined by state non-state enterprises organizations ready build constructive networking mega-environment.

Язык: Русский

Digital and Information Literacy in Basic-Education Teachers: A Systematic Literature Review DOI Creative Commons
Fiorela Anaí Fernández Otoya, Julio Cabero Almenara, Gerber Sergio Pérez Postigo

и другие.

Education Sciences, Год журнала: 2024, Номер 14(2), С. 127 - 127

Опубликована: Янв. 26, 2024

Digital transformation has become constant and forced governments to reevaluate the validity of their educational models; therefore, regarding digital information literacy, train teachers improve new skills becomes essential. For these reasons, this research will explore instruction in literacy basic education; likewise, there be an observation research’s theoretical-methodological characteristics related variables, and, also, we carry out analysis most pertinent contributions on impact literacies competencies teaching–learning processes education, with purpose obtaining a current state overview its teacher training within framework technologies’ usage linked teaching. This review was based guidelines PRISMA protocol, select 56 documents, Scopus Web Science (WoS) databases were used. The results show that, database, Spain is country subject, 29% total, followed by Indonesia, 6%, United States, 4%, that articles focus mainly social sciences computer science. Likewise, WoS, subject Spain, 30%, Russia, 10%, Norway, 8%, revolve around categories education communication. topic uses quantitative approach 68%, qualitative 25% mixed 7%. It shown direct relationship between competency. In addition, it also emphasized are continuous long-term processes. More didactic proposals would necessary, over government policies efforts, achieve community high level literacy.

Язык: Английский

Процитировано

4

Bibliometric analysis and systematic review of digital competence in education DOI Creative Commons
Huiling Ma,

Lilliati Ismail

Humanities and Social Sciences Communications, Год журнала: 2025, Номер 12(1)

Опубликована: Фев. 11, 2025

Язык: Английский

Процитировано

0

Systematic Review of Studies Using Confirmatory Factor Analysis for Measuring Management Skills in Sustainable Organizational Development DOI Open Access
Patricia Andino-González, Alejandro Vega-Muñoz, Guido Salazar-Sepúlveda

и другие.

Sustainability, Год журнала: 2025, Номер 17(6), С. 2373 - 2373

Опубликована: Март 8, 2025

This systematic review explores the most validated methodologies for measuring managerial skills that contribute to sustainable organizational development, with a focus on confirmatory factor analysis (CFA). Using PRISMA guidelines and PICOS framework, search in Web of Science (6810 articles) Scopus (11,267 identified 27 relevant studies. Our findings emphasize significance valid, reliable measurement scales key competencies, such as leadership, decision-making, communication, teamwork, which enhance employability foster management aligned Sustainable Development Goals (SDGs). CFA emerges robust technique ensuring methodological rigor competency assessment, confirming theoretical models empirical data. study identifies gaps current frameworks, advocating expanding incorporate digital transformation, sustainability crisis skills. Additionally, it underscores importance developing context-specific instruments reflect sectoral cultural variations. contributes education workforce development by providing framework assessing skills, supporting organizations aligning leadership training sustainability-driven business goals. offer practical implications designing competency-based curricula corporate programs resilience an evolving global landscape.

Язык: Английский

Процитировано

0

The Integration of ICT in the Sustainable Educational Processes of Children’s Emotional Self-Regulation: A Study Contextualised in Pandemic and Post-Pandemic Times DOI Open Access
Freddy Marín González,

Sandra Pachón Lozano,

Michelle Sánchez Báez

и другие.

Sustainability, Год журнала: 2024, Номер 16(22), С. 10080 - 10080

Опубликована: Ноя. 19, 2024

This article concerns the analysis and strengthening of children’s emotional self-regulation as a key process in sustainable comprehensive educational development students from 6 to 8 years age. The objective present study was design didactic proposal for technological mediation (WhatsApp) that contributes underpins education children context prevalence COVID-19. research involved documentation, field, propositional work. Regarding documentation design, content technique Institutional Educational Project Coexistence an official institution located Bogotá, Colombia, were used. field survey applied through structured questionnaire populations made up second grade primary school students, parents, teachers institution. Among main results, it stands out COVID-19 its post-pandemic implications have generated greater use available technologies, such WhatsApp application, evidencing positive relationship between level agent. These findings serve input interactive TICSR-WA proposal.

Язык: Английский

Процитировано

0

The industrial production and application of historical building component heritage from the perspective of digital technology module chain DOI Creative Commons

Xing Hang,

Zhang Si-wei,

J.Z. Dang

и другие.

Опубликована: Ноя. 30, 2024

The protection of historical architectural heritage is the key research object ancient architecture industry, and on partial construction buildings gradually deepening. Nowadays, use digital means to protect has become an important way for many scholars. However, there are types software market with complex functions, common include X-spectrum, Jingdiao JDP, point cloud data, 3D printing, etc. Based simple dougong, this paper analyzes method technology module chain, applies it field such as murals sculptures. This chain can not only study analyze buildings, but also meet needs cultural relics preservation, industrial production, education communication. Finally, expected that through promotion communication will be promoted in a more optimized direction.

Язык: Английский

Процитировано

0

Current Situation Due to the Persistent Impact of COVID19 Lockdown on Digital Skills DOI
Alberto Díaz-Burgos, Jesús Nicasio García Sánchez,

María-Lourdes Álvarez-Fernández

и другие.

Communications in computer and information science, Год журнала: 2024, Номер unknown, С. 171 - 183

Опубликована: Янв. 1, 2024

Язык: Английский

Процитировано

0

Особенности развития цифровой компетенции педагогов в условиях цифровой образовательной среды DOI Open Access

Адольф В А.,

Крупецких И.Р.

Человеческий капитал., Год журнала: 2024, Номер 11(191), С. 173 - 181

Опубликована: Ноя. 22, 2024

В статье проведен анализ влияния работы в условиях развития цифровой образовательной среды на развитие компетенции педагогов. Раскрыто понятие и очерчена структура понятия. На основании эмпирического исследования проведена оценка научно-теоретической, информационной, методической дидактической компетентностей педагогов, входящих структуру компетенции. Цель – выявление значимых различий формировании педагогов при проведении педагогического эксперимента. Эмпирическим путем доказано, что цифровая образовательная среда формирует цифровую компетенцию педагога, развивает расширяет ее. Выделены условия формирования к которым отнесены: а) организационно-методические, подразумевающие устойчивость межличностного взаимодействия, развитость информационно-образовательной среды, согласованность содержательных процессуальных компонентов профессиональной деятельности среде, применение обучении электронных ресурсов, обеспечивающих методическую поддержку коммуникативного взаимодействия между педагогом учеником б) психолого-педагогические, определяющие уровень педагогических компетенций обучающих, управленческих администрации образовательного учреждения; мотивационной, операционной поведенческой готовности обучающих; количество инициирующих трансляцию своего накопленного опыта; высокий прогрессивного потенциала готовность персонала, участвующего переподготовке инновационной деятельности, в) социально-экономические условия, материально-технической оснащенности учреждения, а также потребность стремлении ее постоянному совершенствованию соответствии со спецификой концепции образования страны, региона, края, области, муниципалитета. Социально-экономические могут быть определены количеством государственных негосударственных предприятий, организаций, готовых выстраиванию конструктивного сетевого мегасреде. The article analyzes the impact of work in context development a digital educational environment on competence teachers. concept is revealed and structure outlined. Based an empirical study, assessment scientific, theoretical, informational, methodological didactic competencies teachers included was carried out. aim to identify significant differences formation during pedagogical experiment. It has been empirically proven that forms teacher, develops expands it. conditions for teacher's are highlighted, which include: Organizational methodological, implying stability interpersonal interaction, information environment, consistency substantive procedural components teachers' professional activities use electronic resources teaching, providing support communicative interaction between teacher student. Psychological factors determine level trainees, managerial administration institution; motivational, operational behavioral readiness trainees; number trainees initiating broadcast their accumulated experience; high progressive potential personnel involved retraining innovative activities. Socio-economic material technical equipment institution, as well need strive its continuous improvement accordance with specifics country, region, municipality. can also be determined by state non-state enterprises organizations ready build constructive networking mega-environment.

Язык: Русский

Процитировано

0