СТРУКТУРНО-СОДЕРЖАТЕЛЬНАЯ МОДЕЛЬ ПРИОБЩЕНИЯ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ К НАЦИОНАЛЬНЫМ ЦЕННОСТЯМ ПУТЕМ СОЗДАНИЯ МОБИЛЬНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ DOI Open Access
Assel Stambekova,

С.А. Нуржанова,

Ernar Erianovich Ospankulov

и другие.

BULLETIN Series of Pedagogical Sciences, Год журнала: 2023, Номер 79(3(2023))

Опубликована: Ноя. 16, 2023

Мақала мобильді білім беру ортасын құру арқылы болашақ бастауыш сынып педагог- терін ұлттық құндылықтарға баулудың құрылымдық-мазмұнды моделін жасауға арналған. Модельді мақсатында құндылықты, ортасын, мобильдік технологияны зертеген шетелдік және отандық ғалымдардың зерттеулеріне талдау жасалынып, Абай атындағы Қазақ педагогикалық университетінде алатын магистранттар мен педагогтерінен алынған сауалнама мазмұны нәтижесі сипатталған. Нәтижесінде педагогтерін моделі құрастырылды. Мобильді сынақтан ӛткізу үшін жүргізілген анықтаушы эксперименттің тест тапсырмалары беріліп, оның статистикалық талдауы жазылған. Тҥйін сӛздер: ортасы, технология, педагогтері, құндылық, модель Данная статья посвящена разработке структурно-содержательной модели приобщения будущих педагогов начальных классов к национальным ценностям путем создания мобильной образовательной среды. В целях разработки проведен анализ исследований зарубежных и отечественных ученых, исследовавшие проблемы молодежи ценностям, мобильную образовательную среду, мобильные технологии, также описаны содержание результаты анкетирования магистрантов начальной школы, обучающихся в Казахском национальном педагоги- ческом университете имени Абая. результате была разработана структурно-содержа- тельная Для апробации структурно- содержательной среды были разработаны тестовые задания ходе проведения констатирующего эксперимента сделан статистический анализ. Ключевые слова: мобильная образовательная среда, будущие педагоги классов, национальная ценность, структурно-содержательная модель. This article is devoted to the development of a structural and content model introducing future primary school teachers national values by creating mobile educational environment. In order develop model, analysis research foreign domestic scientists who have studied problems youth values, environment, technologies has been carried out, results survey undergraduates studying at Abai Kazakh National Pedagogical University are also described. As result, was developed for To test tasks were during ascertaining experiment statistical made. Keywords: technologies, teachers, value, model.

Язык: Русский

Academic factors associated with the formative research process in the educational institutions of the official sector of Sincelejo, Sucre DOI Creative Commons
Diana Esther Álvarez Contreras, Consuelo María Díaz Pérez, Reinaldo Herazo Morales

и другие.

Región Científica, Год журнала: 2023, Номер unknown

Опубликована: Янв. 13, 2023

The study's objective was to describe the academic factors associated with developing formative research process in public educational institutions municipality of Sincelejo. For this purpose, a quantitative and descriptive methodology used, applying surveys students teachers sample 14 institutions; Additionally, documentary analysis carried out based on variable factors. Among most relevant results, it determined that factor, which prevails from student's perspective, is linked pedagogical practice implemented by teachers. It concluded traditional model transmission knowledge its accumulation predominates institutions. At same time, some oriented towards learning doing have been implemented.

Язык: Английский

Процитировано

23

Challenges and Technological Inclusion in Higher Education of the 21st Century DOI
Jayson Bernate, Ingrid Fonseca, García Gutiérrez

и другие.

Revista de Gestão Social e Ambiental, Год журнала: 2024, Номер 18(6), С. e06294 - e06294

Опубликована: Авг. 5, 2024

Purpose: Examining progress and developments in education aimed at developing digital skills addressing contemporary demands of society, a multifaceted ever-changing landscape is envisaged. From various perspectives standpoints, efforts are made to find answers for diverse globalised characterised by ongoing social changes constantly evolving tensions. Methodology: The methodology the article grounded reflective qualitative method. Sánchez Silva (2005) defines it as follows: "The tradition privileges values, norms, creates behavior patterns that favor an analytical critical attitude reviewing evaluating ideas, assumptions, theories, conventional methods" (p.116). Moreover, according Edmund Husserl (cited Menéndez, 2012), reflection fundamental phenomenology, analyzing experiences organized way one its main tasks Results Conclusions: findings reveal global national trend towards advancing technology enhancing competitiveness both academic professional realms. This reflected adoption innovative strategies fostering relevant educational corporate contexts. there increase collaboration between institutions businesses, promoting more participatory collaborative approach development. These initiatives align with sustainable development goals they aim drive inclusive economic growth, well foster equal opportunities innovation across society. Implications: research provides implications government policy continue strengthen inclusion policies higher education. Originality/value: offers novelty reflecting on how technological impacts

Язык: Английский

Процитировано

1

Efecto sobre la motivación y el rendimiento académico al aplicar aprendizaje basado en juegos en la enseñanza de las redes definidas por software DOI Open Access
Jairo Moreno, Sergio Zabala-Vargas

Formación universitaria, Год журнала: 2022, Номер 15(4), С. 81 - 94

Опубликована: Авг. 1, 2022

Esta investigación tiene como objetivo evaluar el efecto sobre la motivación y rendimiento académico en los estudiantes al implementar aprendizaje basado juegos estrategia pedagógica e introducir tema de redes definidas por software un programa ingeniería. El uso tecnología educación ayuda a mejorar resultados procesos enseñanza todos niveles. Existen variedad plataformas herramientas apoyo que facilitan labor del docente crear nuevas opciones metodologías didácticas. La metodología es cuantitativa tipo cuasi-experimental 26 participantes, divididos dos grupos: experimental control. Los muestran grupo presenta mejores niveles motivación. En conclusión, una opción estratégica permite explotar afinidad tienen pro enseñanza.

Процитировано

6

Challenges and Technological Inclusion in Higher Education of the 21st Century DOI Creative Commons
Jayson Bernate, Ingrid Fonseca, García Gutiérrez

и другие.

Revista de Gestão Social e Ambiental, Год журнала: 2024, Номер 18(8), С. e08524 - e08524

Опубликована: Авг. 23, 2024

Purpose: Examining progress and developments in education aimed at developing digital skills addressing contemporary demands of society, a multifaceted ever-changing landscape is envisaged. From various perspectives standpoints, efforts are made to find answers for diverse globalised characterised by ongoing social changes constantly evolving tensions. Methodology: The methodology the article grounded reflective qualitative method. Sánchez Silva (2005) defines it as follows: "The tradition privileges values, norms, creates behavior patterns that favor an analytical critical attitude reviewing evaluating ideas, assumptions, theories, conventional methods" (p.116). Moreover, according Edmund Husserl (cited Menéndez, 2012), reflection fundamental phenomenology, analyzing experiences organized way one its main tasks Results Conclusions: findings reveal global national trend towards advancing technology enhancing competitiveness both academic professional realms. This reflected adoption innovative strategies fostering relevant educational corporate contexts. there increase collaboration between institutions businesses, promoting more participatory collaborative approach development. These initiatives align with sustainable development goals they aim drive inclusive economic growth, well foster equal opportunities innovation across society. Implications: research provides implications government policy continue strengthen inclusion policies higher education. Originality/value: offers novelty reflecting on how technological impacts

Язык: Английский

Процитировано

0

Medicinal plants and their importance for the conservation of biocultural knowledge in primary school students of the Paniquita Indigenous Community (Rivera, Huila, Colombia) DOI Open Access
Jeison Herley Rosero-Toro, Hilda del Carmen Dueñas Gómez, Ángela María Cerón Patío

и другие.

Boletin Latinoamericano y del Caribe de plantas Medicinales y Aromaticas, Год журнала: 2024, Номер 23(4), С. 552 - 567

Опубликована: Апрель 4, 2024

Ethnobotany approached through ethnoeducation allows for the preservation of cultural heritage indigenous communities. In this way, ethnobotanical knowledge primary school students from Paniquita Indigenous Community was recognized, regarding medicinal plants and their significance in conservation biocultural heritage. This research had a qualitative, ethnographic approach. The sample consisted ten who were part focus group, walks, participatory workshops with drawings since they stimulate students' creative dynamic thinking strengthen interculturality. Twenty-one reported, which are used to relieve sore throats, headaches, stomach aches, as well treat diarrhea fever, prevent flu, purgative. All mentioned grow community either cultivated or wild, also shows territory. These findings reflect importance ethno-education ethnobotany at how historical reconstruction processes generated these settings, where ancestral is made visible.

Язык: Английский

Процитировано

0

revisión teórica de las estrategias digitales para estimular el proceso de enseñanza y aprendizaje en la institución “28 de mayo”. DOI Open Access

Suraya Gérman-Jímenez,

Obdulia Tigrero-Ruiz,

Yeimer Prieto-López

и другие.

593 Digital Publisher CEIT, Год журнала: 2022, Номер 7(1-1), С. 274 - 287

Опубликована: Фев. 4, 2022

La presente investigación tiene como objetivo principal sistematizar teóricamente las estrategias digitales, direccionándolas a la optimización del proceso enseñanza y aprendizaje; se muestra de estudio 23 docentes institución “28 mayo” perteneciente al distrito 12D02 ciudad Urdaneta - Los Ríos, Ecuador. En el desarrollo este trabajo ha predominado enfoque cualitativo han aplicado los siguientes métodos: histórico-lógico que permitió obtener cronología, evolución, etapas por cuales transitado variables investigación; inductivo-deductivo para definir determinar fundamentos teóricos en referencia digitales; finalmente hermenéutico fue complementario, pues posibilitó argumentación minuciosa través comprensión fenómeno su singularidad. métodos empíricos utilizados fueron: observación encubierta-científica encuestas evaluar estado cuanto utilización estas herramientas. Además, concluyó digitales son un recurso invaluable hora enriquecer aprendizaje, puesto presentan amplio abanico posibilidades permiten generar aprendizajes más significativos volver estudiantes dueños aprendizaje.

Процитировано

2

СТРУКТУРНО-СОДЕРЖАТЕЛЬНАЯ МОДЕЛЬ ПРИОБЩЕНИЯ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ К НАЦИОНАЛЬНЫМ ЦЕННОСТЯМ ПУТЕМ СОЗДАНИЯ МОБИЛЬНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ DOI Open Access
Assel Stambekova,

С.А. Нуржанова,

Ernar Erianovich Ospankulov

и другие.

BULLETIN Series of Pedagogical Sciences, Год журнала: 2023, Номер 79(3(2023))

Опубликована: Ноя. 16, 2023

Мақала мобильді білім беру ортасын құру арқылы болашақ бастауыш сынып педагог- терін ұлттық құндылықтарға баулудың құрылымдық-мазмұнды моделін жасауға арналған. Модельді мақсатында құндылықты, ортасын, мобильдік технологияны зертеген шетелдік және отандық ғалымдардың зерттеулеріне талдау жасалынып, Абай атындағы Қазақ педагогикалық университетінде алатын магистранттар мен педагогтерінен алынған сауалнама мазмұны нәтижесі сипатталған. Нәтижесінде педагогтерін моделі құрастырылды. Мобильді сынақтан ӛткізу үшін жүргізілген анықтаушы эксперименттің тест тапсырмалары беріліп, оның статистикалық талдауы жазылған. Тҥйін сӛздер: ортасы, технология, педагогтері, құндылық, модель Данная статья посвящена разработке структурно-содержательной модели приобщения будущих педагогов начальных классов к национальным ценностям путем создания мобильной образовательной среды. В целях разработки проведен анализ исследований зарубежных и отечественных ученых, исследовавшие проблемы молодежи ценностям, мобильную образовательную среду, мобильные технологии, также описаны содержание результаты анкетирования магистрантов начальной школы, обучающихся в Казахском национальном педагоги- ческом университете имени Абая. результате была разработана структурно-содержа- тельная Для апробации структурно- содержательной среды были разработаны тестовые задания ходе проведения констатирующего эксперимента сделан статистический анализ. Ключевые слова: мобильная образовательная среда, будущие педагоги классов, национальная ценность, структурно-содержательная модель. This article is devoted to the development of a structural and content model introducing future primary school teachers national values by creating mobile educational environment. In order develop model, analysis research foreign domestic scientists who have studied problems youth values, environment, technologies has been carried out, results survey undergraduates studying at Abai Kazakh National Pedagogical University are also described. As result, was developed for To test tasks were during ascertaining experiment statistical made. Keywords: technologies, teachers, value, model.

Язык: Русский

Процитировано

0