Как цифровые технологии мотивируют студентов к обучению DOI Open Access

Лана Викторовна Лазарева,

Наталья Михайловна Стяжкова

Вопросы журналистики педагогики языкознания, Journal Year: 2023, Volume and Issue: 42(4), P. 658 - 671

Published: Dec. 29, 2023

Поиск способов мотивации студентов к обучению – «вечная» педагогическая проблема. Современные тенденции формирования предлагают использовать цифровые технологии. На основе современных отечественных и зарубежных исследований авторами был изучен опыт применения цифровых технологий в вузе, наиболее перспективные формы использования образовательной среде вуза. Цель исследования экспериментально оценить эффективность образовательном процессе вуза их влияние на учебную мотивацию. Эксперимент проходил базе Пензенского государственного университета архитектуры строительства. В нём участвовали 53 студента, средний возраст 20 лет. Для оценки качества знаний использовалась цифровая технология электронное тестирование с обратной связью. определения уровня учебной применялся опросник О.А. Ворониной «Моя учёба вузе». Анализ результатов показал, что качество выше среди тех студентов, где применялась систематически. Полученные данные показали рост интереса экспериментальной группе по сравнению контрольной. Это подтверждает Дополнительно отмечены риски работы цифровой среде, а также необходимость специальной подготовки педагогических кадров условиях цифровизации.

Language: Русский

Acceptance of Digital Learning Tools in Higher Education: A Case Study of Microsoft Teams Application DOI Creative Commons
Ahmet Ayaz, Fatih Demir, Ekrem Bahçekapılı

et al.

Trends in Business and Economics, Journal Year: 2025, Volume and Issue: 39(2), P. 220 - 230

Published: April 14, 2025

This study explores the adoption of Microsoft Teams within a higher education setting using Unified Theory Acceptance and Use Technology (UTAUT) framework. It specifically examines how performance expectancy, effort social influence, facilitating conditions influence platform's usage. Data were collected through survey involving 143 participants analyzed via structural equation modeling. Findings reveal that significantly impact intention to use Teams, whereas expectancy does not. The results underscore students educators alike are more likely adopt if it enhances their productivity, influences (such as peer faculty encouragement) favorable, required technological infrastructure is in place. Effort expectancy’s lack suggests users may find platform sufficiently intuitive, thus minimizing perceived engage with it. insight particularly valuable for institutions focusing on seamless user experiences. Educational planning digital transformations should prioritize performance-enhancing features, support collaboration, ensure robust promote successful adoption. By aligning strategies expectations needs, can create conducive environment effective learning.

Language: Английский

Citations

0

Foreign language business writing skill formation among university students using the Microsoft Teams platform DOI Open Access
Larisa N. Ponomarenko,

Maria M. Susloparova,

Nadezhda I. Chernova

et al.

Perspectives of science and education, Journal Year: 2024, Volume and Issue: 69(3), P. 391 - 405

Published: June 30, 2024

Introduction. The modern labor market requires university graduates to be able communicate in a foreign language their professional field. Foreign business writing skills are especially demand, i.e. ability correspond with partners, write letters of various types. In the context digitalization educational environment, within framework competency-based approach, teaching involves use MS Teams digital platform, which has wide functionality. this regard, purpose study is identify what impact platform on development English among non-linguistic students. Materials and Methods. involved 96 undergraduate students Vyatka State University studying majors “Biotechnology” “Chemical Technology”. Forming training environment Tims where initial, intermediate advanced stages implemented, including special system exercises. Pearson’s χ2 test was used for results statistical processing. Results. formation using based text approach went through stages. For each these stages, tasks were developed gradual complication communicative task, allowing creation written texts nature. experiment showed that number experimental group low level decreased from 35.4% 4.2%, an average 45.8% 41.6%, high increased 18.8% 54.2% (χ2 = 18.006, p ≤ 0.05). Conclusion. significance lies solve problem developing English, space platform. inclusion technologies resources learning process plays key role acquisition by at own pace, increases independence motivation master skills, compensates lack environment.

Language: Английский

Citations

1

NEEDS ANALYSIS: DEVELOPING AN ESP SPEAKING MOOC MODEL IN HIGER EDUCATION CONTEXT DOI Creative Commons

Kiky Soraya,

Nenden Sri Lengkanawati, Pupung Purnawarman

et al.

English Review Journal of English Education, Journal Year: 2024, Volume and Issue: 12(2), P. 617 - 628

Published: June 12, 2024

This study aims to investigate the needs and learning requirements of English for Specific Purposes (ESP) students in context developing a Massive Open Online Course (MOOC) model ESP speaking skills. The research employed qualitative approach, utilizing Comprehensive Needs Analysis (CNA) techniques. Data was collected through document analysis, Forum Group Discussions (FGDs) with students, interviews lecturers, meetings experts. analysis followed methodologies, including data reduction, display, conclusion drawing. reveals significant insights into students' backgrounds, proficiency levels, experiences MOOCs. Participants primarily perceive their as intermediate. While MOOCs are viewed valuable supplementary resources, desire more diversity interactivity online experiences. Furthermore, highlights desires comprehensive skills development, integrated experiences, supportive environments, user-friendly technology platforms. fills gap literature by investigating specific an Speaking MOOC model, particularly Indonesian context. findings suggest importance prioritizing skills, integrating various language fostering leveraging platforms development models. Addressing these is crucial maximizing outcomes student engagement environments.

Language: Английский

Citations

0

A Comparative Analysis of the Usefulness of Moodle and MS Teams Platforms for Higher Education DOI
Jarosław Kujawski, Arleta Szadziewska

Proceedings of the International Conference on Information Systems Development, Journal Year: 2024, Volume and Issue: unknown

Published: Sept. 9, 2024

Language: Английский

Citations

0

A Model for the Acceptance and Use of Online Meeting Tools DOI Creative Commons
Mehmet Taş, Alper Kiraz

Systems, Journal Year: 2023, Volume and Issue: 11(12), P. 558 - 558

Published: Nov. 27, 2023

This study explores the utilization of online meeting tools in remote or hybrid work environments. The main research question is: “How do Turkish employees’ expectations and concerns regarding use influence their intention to these tools”. To achieve study’s objectives, it is essential ascertain employees Turkey tools. Subsequently, crucial determine extent which factors them. Accordingly, a mixed methods approach was deemed appropriate for this study. validate extended technology acceptance model (TAM) proposed as result qualitative phase, relationships will be tested interpreted with structural equation modeling (SEM) through data set obtained quantitatively. Expectations (employee–employee interaction, technological contribution, adaptation social organizational changes) have considerable statistically significant on them perceived usefulness ease use. expected advance theory, methodology, practice tools’ acceptance, are widely used business.

Language: Английский

Citations

0

Как цифровые технологии мотивируют студентов к обучению DOI Open Access

Лана Викторовна Лазарева,

Наталья Михайловна Стяжкова

Вопросы журналистики педагогики языкознания, Journal Year: 2023, Volume and Issue: 42(4), P. 658 - 671

Published: Dec. 29, 2023

Поиск способов мотивации студентов к обучению – «вечная» педагогическая проблема. Современные тенденции формирования предлагают использовать цифровые технологии. На основе современных отечественных и зарубежных исследований авторами был изучен опыт применения цифровых технологий в вузе, наиболее перспективные формы использования образовательной среде вуза. Цель исследования экспериментально оценить эффективность образовательном процессе вуза их влияние на учебную мотивацию. Эксперимент проходил базе Пензенского государственного университета архитектуры строительства. В нём участвовали 53 студента, средний возраст 20 лет. Для оценки качества знаний использовалась цифровая технология электронное тестирование с обратной связью. определения уровня учебной применялся опросник О.А. Ворониной «Моя учёба вузе». Анализ результатов показал, что качество выше среди тех студентов, где применялась систематически. Полученные данные показали рост интереса экспериментальной группе по сравнению контрольной. Это подтверждает Дополнительно отмечены риски работы цифровой среде, а также необходимость специальной подготовки педагогических кадров условиях цифровизации.

Language: Русский

Citations

0