Betreuung von Patienten nach Nierentransplantation DOI
Mandy Schlosser

Nephrologie aktuell, Journal Year: 2024, Volume and Issue: 28(07), P. 333 - 346

Published: Sept. 1, 2024

ZUSAMMENFASSUNG Zur Durchführung einer Nierentransplantation (NTx) ist die Zusammenarbeit im multiprofessionellen Team grundlegend. Bezogen auf Mortalität und Lebensqualität der Patienten kann NTx als bestes Nierenersatzverfahren angesehen werden. Mit den Fortschritten in immunsuppressiven Therapie mittlerweile ein sehr gutes Transplantatüberleben ersten Jahr (> 95 %) erreicht werden, das sich bisher jedoch nicht Langzeitverlauf übertragen lässt. Vor Aufnahme Warteliste für eine wird Transplantationsfähigkeit durch multidisziplinäres Evaluationsprogramm festgestellt interdisziplinären Transplantationskonferenzen beraten. Die Wartezeit Deutschland lang beträgt 8–10 Jahre. Deshalb steigt Anzahl von Wartelistenabgängen aufgrund Transplantationsunfähigkeit, häufig kardiovaskulären Komplikationen Adipositas Gebrechlichkeit („frailty“) herrührt. Dieser Artikel widmet Strukturen sowie dem Risikomanagement typischer Komplikationen, Komorbiditäten Risiken nierentransplantierter Patienten. Der Fokus liegt internistischen urologischen Problemfeldern vor Hintergrund Komplexität Immunsuppression (IS) nierentransplantierten

Efeitos Renais Tardios de COVID-19 em Receptores de Transplante Renal: Estudo Unicêntrico DOI Creative Commons
Bruno Teixeira Gomes, Marcos Vinícius de Sousa, Fernanda Garcia Bressanin

et al.

Brazilian Journal of Transplantation, Journal Year: 2025, Volume and Issue: 28(1)

Published: Feb. 14, 2025

Introdução: Durante a pandemia causada pela doença do coronavírus 2019 (COVID-19), os receptores de transplante renal apresentaram maiores taxas hospitalização e mortalidade. No entanto, dados sobre efeitos renais tardios da infecção são escassos. Objetivos: Este estudo tem como objetivo descrever evolução função proteinúria em após infecção. Métodos: Estudo coorte prospectivo unicêntrico. O total 321 que sobreviveram à COVID-19 março 2020 dezembro 2022 foi incluído. Dados renal, imunossupressão foram analisados pré-infecção, 3 6 meses Resultados: A maioria dos pacientes era sexo masculino (58,9%), com média idade 50 anos, receptor rins doadores falecidos (79,4%) mediana tempo pós-transplante 6,6 anos. Houve redução nível imunossupressão, um escore Vasudev pré-infecção 4,66 para 4,50 (p < 0,001) no 3º mês 4,54 = 0,016) pós-infecção. taxa filtração glomerular (TFG) permaneceu estável, torno 60 mL/min/1,73 m2. porcentagem ≥ 1,0 aumentou 9,6% mais 13% nos 6º Níveis elevados observados maior seguimento pós-transplante, episódios rejeição prévios, menor TFG estimada prevalência anticorpos anti-HLA doador-específicos. Conclusão: Os tiveram aumento na infecção, apesar apresentarem estável.

Citations

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Late Renal Effects of COVID-19 in Kidney Transplant Recipients: A Single-Center Study DOI Creative Commons
Bruno Teixeira Gomes, Marcos Vinícius de Sousa, Fernanda Garcia Bressanin

et al.

Brazilian Journal of Transplantation, Journal Year: 2025, Volume and Issue: 28(1)

Published: Feb. 14, 2025

Introduction: During the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic, kidney transplant recipients had higher rates of hospitalization and mortality. However, data on late renal effects infection are scarce. Objectives: This study aims to describe evolution function proteinuria in after infection. Methods: Single-center prospective cohort study. A total 321 who survived COVID-19 from March 2020 December 2022 were included. Data function, proteinuria, immunosuppression analyzed pre-infection, 3 6 months post-infection. Results: Most patients male (58.9%), with a mean age 50 years, kidneys deceased donors (79.4%), median time 6.6 years. There was reduction level immunosuppression, pre-infection Vasudev score 4.66 4.50 (p < 0.001) 3rd month 4.54 = 0.016) The glomerular filtration rate (GFR) remained stable at around 60 mL/min/1.73 m2. percentage ≥ 1.0 increased 9.6% more than 13% 6th Higher levels observed longer follow-up post-transplant, previous rejection episodes, lower estimated GFR, prevalence donor-specific anti-HLA antibodies. Conclusion: Kidney an increase within despite GFR.

Language: Английский

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The global burden of chronic kidney disease due to glomerulonephritis: trends and predictions DOI Creative Commons
Xiaotong Wang, Zhaoyi Liu,

Yi Na

et al.

International Urology and Nephrology, Journal Year: 2025, Volume and Issue: unknown

Published: March 5, 2025

Glomerulonephritis (GN), one of the primary causes chronic kidney disease (CKD), is gaining recognition as a major public health issue. This research sought to evaluate worldwide impact due glomerulonephritis (GN-CKD) between 1990 and 2021 forecast trends up 2036, leveraging data from Global Burden Disease (GBD) study. The analysis GN-CKD utilized GBD open secondary dataset examine global prevalence, deaths, disability-adjusted life years (DALYs), age-standardized rates GN-CKD, changing these indicators were statistically analyzed. To assess practical difference each country/region frontier, we DALYs Socio-Demographic Index (SDI). assist healthcare institutions in formulating more effective policies, mortality rate until 2036 predicted using Bayesian age-period-cohort (BAPC) modeling techniques. prevalence indicated by (ASPR), grew 10.81% 2021, with marginal average annual change 0.04 (AAPC0.04, 0.03-0.05). Similarly, there was an increase 15.84% death (ASDR) for during this period, trend 0.50 (AAPC0.50, 0.41-0.59). Moreover, (ASYR) observed upward 8.60% modest 0.27 (AAPC0.27, 0.17-0.37). Our findings indicate that differs across gender, geographic areas, socioeconomic statuses. Elevated fasting plasma glucose levels, high body-mass index (BMI), elevated systolic blood pressure main contributors deaths (DALYs). Fortunately, burden expected diminish 2036. has risen, variations genders SDI regions. Encouraging point toward potential reduction GN-CKD-related future.

Language: Английский

Citations

0

Betreuung von Patienten nach Nierentransplantation DOI
Mandy Schlosser

Nephrologie aktuell, Journal Year: 2024, Volume and Issue: 28(07), P. 333 - 346

Published: Sept. 1, 2024

ZUSAMMENFASSUNG Zur Durchführung einer Nierentransplantation (NTx) ist die Zusammenarbeit im multiprofessionellen Team grundlegend. Bezogen auf Mortalität und Lebensqualität der Patienten kann NTx als bestes Nierenersatzverfahren angesehen werden. Mit den Fortschritten in immunsuppressiven Therapie mittlerweile ein sehr gutes Transplantatüberleben ersten Jahr (> 95 %) erreicht werden, das sich bisher jedoch nicht Langzeitverlauf übertragen lässt. Vor Aufnahme Warteliste für eine wird Transplantationsfähigkeit durch multidisziplinäres Evaluationsprogramm festgestellt interdisziplinären Transplantationskonferenzen beraten. Die Wartezeit Deutschland lang beträgt 8–10 Jahre. Deshalb steigt Anzahl von Wartelistenabgängen aufgrund Transplantationsunfähigkeit, häufig kardiovaskulären Komplikationen Adipositas Gebrechlichkeit („frailty“) herrührt. Dieser Artikel widmet Strukturen sowie dem Risikomanagement typischer Komplikationen, Komorbiditäten Risiken nierentransplantierter Patienten. Der Fokus liegt internistischen urologischen Problemfeldern vor Hintergrund Komplexität Immunsuppression (IS) nierentransplantierten

Citations

0